Главная страница

текст о симфонии Свиридова для форума 2.12.16. Мировая премьера! Исполнение Симфонии Георгия Свиридова Губернаторским симфоническим оркестром Иркутской областной филармонии под управлением заслуженного деятеля искусств России Илмара Лапиньша Дата и время проведения


Скачать 18,1 Kb.
НазваниеМировая премьера! Исполнение Симфонии Георгия Свиридова Губернаторским симфоническим оркестром Иркутской областной филармонии под управлением заслуженного деятеля искусств России Илмара Лапиньша Дата и время проведения
Анкортекст о симфонии Свиридова для форума 2.12.16.docx
Дата07.01.2018
Размер18,1 Kb.
Формат файлаdocx
Имя файлатекст о симфонии Свиридова для форума 2.12.16.docx
ТипДокументы
#55024
Каталогtopic34777837_31609472

С этим файлом связано 20 файл(ов). Среди них: 1154704003332_996516248163673.pdf, 1104720002870_996516248165413.pdf, текст о симфонии Свиридова для форума 2.12.16.docx, Норвежский Парк_Пресс-релиз.docx, ЛИЦЕЙ.docx, OPT_01_2201.pdf и ещё 10 файл(а).
Показать все связанные файлы

Мировая премьера! Исполнение Симфонии Георгия Свиридова Губернаторским симфоническим оркестром Иркутской областной филармонии под управлением заслуженного деятеля искусств России Илмара Лапиньша

Дата и время проведения: 2 декабря 2016 года в 20:30

Место проведения: г. Санкт-Петербург, Государственная академическая Капелла Санкт-Петербурга, набережная р. Мойки, 20

Сенсации в истории музыки – тема необычайно увлекательная. Особенно, если она связана с таким именем, как Георгий Свиридов. Удивительно, что в наше время, когда, казалось бы, всё творческое наследие великого российского композитора уже изучено, мы получаем истинный подарок судьбы и становимся живыми свидетелями первого исполнения Симфонии, написанной почти восемьдесят лет назад! Невольно вспоминается, что почти столько же лет прошло с момента написания до первого публичного исполнения Мендельсоном знаменитых теперь во всём мире «Страстей по Матфею» Баха. Но это было в далёком XIX веке, а тут история творится на наших глазах, как говорится – Здесь и Сейчас!

В рамках V Международного культурного форума в Концертном зале Капеллы Санкт-Петербурга состоится уникальное событие в истории мирового музыкального искусства - исполнение ранее неизвестной Симфонии Георгия Свиридова! Эта Симфония была написана композитором в 1937 году, когда Г.В.Свиридов был ещё только студентом первого курса Ленинградской консерватории! Но по ряду весьма загадочных причин эта первая и единственная Симфония великого отечественного композитора никогда и нигде до 2016 года не исполнялась. Более того, все эти долгие годы считалось, что её партитура утеряна, о чём заявлял и сам композитор. И вот – неожиданное открытие! Симфония – как живой голос из 1937, такого непростого года в истории страны.

Разбирая архивы брата композитора Вячеслава Свиридова, потрясающую находку обнаружил племянник композитора Александр Белоненко - музыковед, директор Свиридовского института, наследник авторского права Г. В. Свиридова. Тщательная профессиональная экспертиза рукописи подтвердила, что это действительно партитура Симфонии, считавшаяся навсегда утерянной!

Почётное право первого исполнения Симфонии было доверено Губернаторскому симфоническому оркестру Иркутской областной филармонии. Эту честь оркестру из Иркутска оказал Александр Белоненко, его с оркестром и маэстро Илмаром Лапиньшем связывают многолетние творческие связи. Иркутский Губернаторский симфонический оркестр, по свидетельствам таких именитых солистов, как Денис Мацуев, Вадим Репин, Александр Гиндин, Дора Шварцберг, занимает одно из ведущих мест в России, выступает в городах Иркутской области и России, гастролирует в Германии, Швейцарии, Японии, Республике Корея, Латвии, Монголии, Китае. С 2009 года художественным руководителем и главным дирижером оркестра является заслуженный деятель искусств России Илмар Лапиньш. Оркестр играет важную роль в развитии современного музыкального искусства, постоянно развивается и находится в поисках нового. Премьерное исполнение Первой симфонии Георгия Свиридова – яркое тому подтверждение.

The full score of Sviridov’s First Symphony is published here for the first time.Its four movements were completed in successive months from June 1937, with the finale, and thus the entire symphony, finished in Kursk on 4 September 1937. It was composed in the summer holidays following Sviridov’s first year at the Leningrad Conservatoire, during which his tutor was P.B. Ryazanov. The active influence of his later tutor, Shostakovich, came to bear only after the symphony’s composition, though of course Shostakovich’s own music enjoyed wide currency at the time.

It seems that the new work was played through – we might say ‘auditioned’ – for possible inclusion in the first ten-day festival of Soviet music held to mark the 20th anniversary of the October Revolution; the likely audition probably took place in the second half of September or early October 1937, with the festival itselfin November. The student-composer was represented at the celebration, in a concert on 17 November, but by his First Piano Concerto rather than his Symphony. The Symphony’s probable rejection possibly turned Sviridov against the work, as he appears later to have forgotten all about it. In the subsequent years of changing student residence, family moves, the blockade of Leningrad and wartime evacuation to Novosibirsk, the score of the symphony was presumed lost, along with many other early works. In 1999, however, it was brought to light, to his great astonishment, by Alexander Belonenko when examining various papers of his uncle, who had died the previous year. This source is a fair copy of the full score in Sviridov’s hand. Some corrections and cuts have beenindicated by the composer and an unknown person; further annotations in coloured pencil suggest that a conductor used this score in performance. Over ten years PavelLukyanchenko gradually copied out this score where water damage had left it legible to the naked eye, completing the task with the aid of high-quality scans carried out at the StateRussianMuseum.

The symphonic way of thinking was much discussed in the USSRin the mid-1930s. The exuberant artistic experimentation characteristic of the first Soviet years (‘Modernism’) gave way to a more sober, more ‘classical’ approach to the language of music (as indeed it had done elsewhere). The aggressive championship of ‘proletarian’ art practised in the 1920s was suppressed in the 1930s by the promulgation of official aesthetic conceptions, supported by the new single unions for writers and composers. Just as the novel came to be regarded as the highest literary form, so the multi-movement, purely instrumentalsymphony occupied the same position in the hierarchy of musical forms. And at this point certain expectations applied to the symphony, especially one marking an important historical event; it may be that the absence of an energising, positive conclusion to Sviridov’s work was one factor in the disapproval it met initially. In retrospect, symphonism was a stage through which the composer had to pass before finding the voice that best expressed his own ideas. Although Shostakovich, who knew nearly all his pupil’s works from the 1930s and 40s, declared him in 1955 to be a ‘born symphonist’, Sviridov’s contributions to the genre are comparatively few. He completed a Symphony for String Orchestra (1940) and embarked on a second symphony in 1948, but abandoned it after composing the first two movements. The First Piano Concerto (1937) has not been found, and the Second Piano Concerto (1942) was probably not finished. The Small Triptych for large orchestra (1964), which Sviridov referredto as a symphony until the last moment, is his final work in this line. The symphonic line in Sviridov’s work is thus somewhat enigmatic. Among the observations found among the composer’s diary-like entries, we read, under 5 March 1976: ‘The question of form is today the most significant one for music. Symphonism is dead and buried. In its stead is either dodecaphony or song.’ The composer had in fact been approaching this conclusion some 10-15 years earlier. The works with which we associate the mature Sviridov are closely affiliated to what he referred to as ‘song’: works with texts for one or more voices. But, as the editor of this volume writes: ‘In this work [that is, the Symphony] features typical of Sviridov first made their appearance: thinking in poetic imagery, distinctiveness of language, Russian colouring, harmonic originality and a striving after original treatment of the genre of symphony and the form of the individual movements.’

The public première of the Symphony was given on 23 IX 2016 in the hall of the Irkutsk Philharmoniaby the Governor’s Symphony Orchestra conducted by IlmarLapinsch. A recording on CD made by these forces accompanies this publication of the score.
перейти в каталог файлов
связь с админом